Adobe PhotoShop CS5 PL - tłumaczenie z polskiego na obrazkowy Home


Camera Raw 6.0 / Pędzel Korekty (K) / Pędzel (farby w następnym punkcie)

Na poniższym obrazku zaznaczone są opcje dotyczące samego pędzla, opcje wyżej (nie zaznaczone) możnaby nazwać opcjami farby, czyli tego, w czym się macza pędzel. Farbę można zmieniać po nałożeniu jej na obraz, pędzla nie.

Rozmiar to jedyna z czterech opcji sensownie nazwana. Rzecz wydaje się prosta. Na powyższym obrazku maluje się ekspozycją -4, czymś trzeba malować, oczywiście nie jest to zwykła czerń, ale to ma teraz mniejsze znaczenie. Trzy pierwsze, długie mazy otrzymano przy rozmiarze 4, nie są tak samo grube, gdyż pierwszy otrzymano przy powiększeniu 25%, drugi 50%, trzeci przy powiększeniu aktualnym, czyli 100%. Rozmiar odnosi się do obrazka widocznego na ekranie, jest taki sam na ekranie, nie na obrazku.

Kolejne trzy mazy, małe, otrzymano przy powiększeniu 100% i rozmiarze 3, 2 i 1. Co oznacza ta liczba? Widać, że 1 to nie 1 piksel. Otóż 1 to jest 1 piksel ale przy maksymalnym powiększeniu, czyli 400%. Jednak 2 to nie 2 piksele (patrz niżej).

Powyżej, przy maksymalnym powiększeniu rysowano rozmiarami od 1, 2, 3, 4, 5, 10, 20 i 100. Ten ostatni to ciemność po prawej. Rozmiar maksymalny pokrywa prawie cały ekran. Niżej, to samo po zmniejszeniu do 100% (w tle ujawnia się jakiś kościół za mgłą).

Piórko - to poetycka nazwa, chodzi, po prostu o rozmycie krawędzi. Na poniższym obrazku piórko ma wartości 0, 30 i 100. (Powyżej piórko=0, w każdym przypadku.)

Gęstość, nie po kolei, to rzeczywiście może i jakaś Gęstość. Poniżej Gęstość = 0 (widać pinezkę), 20, 50 i 100.

Rozmycie subtelnie różni się od gęstości. Poniżej, po lewej Gęstość 50 i Rozmycie 100, po prawej Gęstość 100 i Rozmycie 10. Ta seria krążków w rozmyciu to chyba niepożądany atrefakt Photoshopa. Rozmycie się pogłębia po powtórnym przejściu, gęstość nie.

Podsumowanie 4 opcji. Rozmycia nie używam (trzymam na 100), piórko najczęściej 100 (max rozmycie). Gęstość przydaje się, 0 działa jak gumka. Głównie manipuluje się rozmiarem pędzla (klawisze [ ]).

Poniżej płynne przejście do sprawy farby. Po lewej Ekspozycja -4 i Gęstość 50, po prawej Ekspozycja -2 i Gęstość 100. Jakaś różnica?.


Camera Raw 6.0 / Pędzel Korekty (K) / Farba (pędzel wyżej)

Niżej malujemy ekspozycją: -4, -2, 0, +2, +4. To jest maksymalny zakres, jednostka to EV, czyli krok 1 to 2 razy więcej/mniej światła.

Jasność robi mniej więcej to samo (jednostkę ma zupełnie inną, od -200 do 200). Niżej Ekspozycja/Jasność:
-4/0     0/-200     +4/0     0/+200     -4/-200     +4/+200

Niżej Kontrast i Nasycenie, rzeczy dość proste. (Piórko=0; Gęstość=100, Rozmycie=100.)
      Kontrast +100 i -100 (Nasycenie 0)           Nasycenie +100 i -100 (Kontrast 0)           Kontrast i Nasycenie max i min

Przejrzystość jest skomplikowana. Pasek na środku kadru poniżej ma: po lewej max, a po prawej min Przejrzystości.

Przejrzystość warto porównać z Kontrastem. Poniżej, u góry Kontrast max i min, a niżej to samo z Przejrzystością.

Jak widać Przejrzystość działa lokalnie. Na obrazkach niżej pociągniecie pędzla idzie przez cały kadr, podczas gdy efekt widoczny jest tylko w okolicy ciemnej wieży. Po lewej Przejrzystość max, po prawej min. To jest powiększenie 100%, widać więc piksele i efekt wzmocnienia szumu przez lokalne działanie Przejrzystości.

Ostrość jest prosta. Patrz niżej (powiększenie 400%), po lewej -100, po prawej 100. Jak widać ujemna ostrość to rozmycie. Wyostrzenie jest tu zawsze jednopikselowe, niezależnie od powiększenia.

Kolor jest jeszcze prostszy.

RGB.


Strona główna Zdjęcia